Wat een avontuur om een spontaan idee zonder al te veel nadenken gewoon maar te gaan doen. Het begon met grote vragen: Hoe zou onderwijs in de toekomst eruit zien? Wat is er eigenlijk nodig om de ontwikkeling van kinderen te ondersteunen? Wat ontstaat er als je alle denkkaders over wat een school is loslaat? En hoe begeleiden gelijkgestemde ouders eigenlijk de ontdekkingstocht van hun kinderen?
Het begon ook met een verlangen om kindjes uit te nodigen op de Mommenhoeve voor Sven om mee te spelen. Het leek me wel een leuk idee om de dagen dat ik met m’n kinderen was ook samen met andere ouders te zijn. Onze grote tuin leek me in elk geval een perfecte plek voor buiten-speel-ontdek-avonturen.
En zo nodigde ik ouders en hun kind(eren) uit om bij ons te komen spelen en mee te ontdekken wat de Nieuwetijdsschool zou kunnen zijn met als enige kaders de tijd (van 9:30 tot 13 uur), de plek (de Mommenhoeve) en een gezamenlijke lunch. Wat zou er dan ontstaan?
Op 10 ochtenden kwamen Judith, Monique, Jan Hendrik, Iris, Karin, Wiro, Eline, Liesbeth, Denny, Carla met hun kinderen Liene, Jesse, Ella, Minke, Auke, Janne, Devi, Rosalie, Julia, Lucas,Lasse en Bing van verre en van heel dichtbij (uit de straat) naar de Mommenhoeve.
Wat was het leuk om iedereen te ontmoeten en te kijken wat er ontstond. En dat was elke keer weer anders. Waar ik me over verwonderde was dat veel kindjes binnen wilde spelen. “Huh, maar onze tuin is toch zo leuk om in te ontdekken?”, vroeg ik me dan af. En wat me verraste was dat bijna alle kindjes zodra ze binnen waren boven wilde kijken. En het was dan vooral leuk om de verschillende reacties van de ouders daarop te merken. Sommigen zeiden dat dit niet kon, anderen vroegen aan mij of dit kon, weer anderen lieten het open zodat ik op de vraag kon reageren en we samen de trap op konden klimmen. En wat was het leuk om de kinderen elkaar te zien leren kennen en van elkaar te leren. Zo speelt Sven nog steeds spelletjes die hij van onder andere Liene en Devi leerde.
Daarnaast was het heel gezellig om met elkaar samen te zijn en praktisch om even aandacht aan één kind te kunnen geven terwijl de andere ouder(s) met de andere kinderen was. Ook leerde ik van alles van de ideale slab voor Jiri tot manieren en plekken van kinderopvang in de buurt. Intensief vond ik het ook. Om naast het voor m’n kindjes zorgen, de andere ouder(s) welkom heten en leren kennen én een lunch neerzetten voelde sommige ochtenden wat vol.
Dat kan vast moeitelozer: zonder lunchvoorbereidingen en de verdieping opzoeken met de ouders op een ander moment zonder de kinderen erbij. Tijdens de ochtenden kan ik me dan richten op laten ontstaan wat er wil ontstaan in contact met de anderen en dat vrij laten stromen. Er dienen zich twee nieuwe vormen aan: Buiten Spelen als vervolg op de samen-speel-ontdek-ochtenden en het Verdiepingsvuur Nieuwetijdsouderschap om uit te wisselen over ouderschap.
M’n Nieuwetijdsschool ontdekkingstocht met ‘de grote vragen’ gaat daarnaast lekker door. Ik volg nu de masterclass Project Based Homeschooling om te ontdekken hoe ik als ouder m’n kinderen kan ondersteunen in hun natuurlijke zelfgestuurde leren. Ook ontstond het idee om op andere plekken dan de Mommenhoeve met ouders en kind(eren) af te spreken. Zo spelen we morgen met Karin en Devi spelen bij de Ulebelt in Deventer. En gisteren mailde een vriend mij de blog van vernieuwingsschool Aventurijn waar ik me op hun Hemelvaartmarkt graag laat inspireren door onder andere Justine Mol en Paul de Blot!
Waar ben jij nieuwsgierig naar en door wie laat jij je graag inspireren?
Graag tot ontmoets bij een Verdiepingsvuur of Buiten Spelen!