Gisteren ging ik koffie kopen bij Simon Levelt in Amsterdam. Ik wilde wel eens andere koffie uitproberen dan van de winkel waar mijn vriend en ik altijd heen gaan. In de winkel was een grote balie met daarachter ontzettend veel soorten koffie en thee. Een opgewekte jongeman kwam van achter de winkel en stelde de onvermijdelijke vraag: welke koffie wilt u? Hmm, ik had geen flauw idee. Gelukkig vroeg de verkoper verder: “Wat voor apparaat heeft u?” Een espressoapparaat in elk geval. Hoe heet die ook alweer… “Is het zo een waar je losse koffie onder ‘draait’?” (hij maakte een beweging). “Ja!” Toen noemde hij een aantal namen van espressoapparaten en herkende ik ons merk. Nu wisten we in elk geval hoe fijn de bonen gemalen moesten worden.
De jongeman hielp me vervolgens moeiteloos door het lastige keuzeproces van de koffie heen door te vragen: “Hoe drinkt u uw koffie? Met of zonder melk?” “Waar houdt u van? Sterk of minder sterk?” Vervolgens noemde hij drie opties met daarbij wat de verschillen tussen deze drie soorten koffie waren. Toen was het opeens heel makkelijk kiezen uit de vele soorten koffie! Hetzelfde gebeurde bij de thee, waar ze nog veel meer soorten van hadden en ik nu spontaan ook wilde kopen. ”Van wat voor thee houdt u, zwarte, groene of kruidenthee?” “Kruidenthee”. Hij pakte een bus thee en hield die onder mijn neus. Deze thee rook erg lekker en nam ik.
Wat een superervaring. Ik verwonder mij er vooral over dat op deze manier geholpen worden een uitzondering is. Dat ik vaak bij een voor mij enorm keuzeproces, vermoeid wordt aangekeken als ik niet direct weet wat ik bijvoorbeeld allemaal op een broodje wil. Een veelheid aan keuzes hoeft geen keuzestress op te leveren als een expert je vloeiend door dit keuzeproces heen weet te begeleiden!
Een artikel dat gaat over gastvrijheid en hoe gastvrijheid innoveert: http://www.innovatieforganiseren.nl/innovatie-en-management/gastvrijheid-al-eeuwenlang-innovatief/