Als ik Arjan zijn straat in rijd, weet ik meteen waar ik moet zijn. Op de oprit staat een knalrode blinkende auto met een gele ballon erop. ‘Gele ballon’ is het bijzondere project waar ik Arjan via Twitter van ken. Begonnen met een gele ballon ruilt Arjan dat wat hij terugkrijgt om uiteindelijk te ruilen voor een Saab 9-5.

Uitdagingen daar houdt Arjan van. Hij stelt zichzelf doelen om op die manier te leren, zijn potentieel volledig in te moeten zetten om steeds een stapje verder te komen. Steeds daagt hij zichzelf uit zijn ‘comfortzone’ en komt er telkens weer achter hoeveel meer hij kan dan hij dacht. “Als ik zie wat ik nu allemaal doe, heb ik jaren onder gepresteerd”, vertelt Arjan mij.

Het Gele Ballon project is slechts één van de projecten waar Arjan naast zijn baan van 4 dagen in de week, aan werkt. Hij maakt filmpjes over auto’s, om te leren steeds professionelere filmpjes te maken, schrijft over auto’s, ontwikkelde een rekenles, organiseert een Yellow Balloon Day, gewoon omdat het kan, en zet workshops op. Dat laatste had hij nooit voor mogelijk gehouden. Hij werkt zelf niet graag met groepen. Daarom zoekt hij voortdurend naar mensen die hem kunnen aanvullen. En die workshops wakkeren zijn ondernemerszin aan. Steeds meer voor zichzelf werken, dat ziet Arjan wel zitten. En je laten helpen, niet alles zelf hoeven te doen of op te lossen, je probleem voorleggen. Dat was een mooie ontdekking. Hierdoor blijkt er telkens weer veel meer mogelijk.

Hoogbewustzijn is voor Arjan dat je meer weet of voelt dan dat wat er gezegd wordt, dat je in staat bent veel meer verschillende invalshoeken te pakken, dat je een rode draad herkent in een chaos van gegevens, dat je dingen ‘begrijpt’ die soms niet uit te drukken zijn in woorden. Je voelt het wel, alleen hoe leg je dat uit aan iemand anders?

Arjan benaderde ik voor dit gesprek, omdat hij kippenvel kreeg toen ik over de expeditie vertelde. Hij kreeg dat weer toen hij de website bekeek. Raak, dacht ik. Wat hem zo raakte? “Iemand gaat iets heel gaafs doen en het is nodig dat het gebeurt”. Dat had ik niet verwacht, dat dat hem de kippenvel bezorgde. Herkenning had ik verwacht. Arjan herkent zich in de kenmerken. “Ze zijn positief geformuleerd”, merkt hij op. “Dat maakt het makkelijk je er onderdeel van te voelen.” Toch noemt Arjan zichzelf niet hoogbewust. Dat voelt als zichzelf boven anderen plaatsen. Er zijn zoveel slimmere mensen.

We zijn in onze maatschappij goed in managen, in cijfers en tabellen. Maar wat is het echt? Wat zit er achter die cijfers? Daar kan een hoogbewuste volgens Arjan veel waarde toevoegen. “Moeten we het managen loslaten?”, vraagt Arjan zich hardop af.
Mensen die hoogbewust zijn, kunnen volgens Arjan hard met zichzelf geconfronteerd worden waardoor hun zelfvertrouwen afneemt. Op dit moment hebben we zulke complexe problemen geschapen met elkaar. Hoogbewusten kunnen helpen deze te overzien en hiervoor oplossingen te bedenken. Voor Arjan gaat het dan over zelf verantwoordelijkheid nemen en over doen! Concreet maken, simpel beginnen en kijken wat voor niveau je kunt halen.

Wat Arjan nu nodig heeft? Hij werkt nu één-op-één met mensen samen. Hij wil graag met een team aan de slag in één van z’n projecten. Hij heeft iemand nodig die een groep kan laten aanhaken en het project zo naar een volgend level helpt. Daarnaast heeft hij hulp een denkkracht nodig voor het in de wereld brengen van een viral video. Praktisch zoekt hij hiervoor ook een webdesigner en een wordpress-bouwer. Meedoen? Bel Arjan op 06-41289084 of stuur hem via Twitter een berichtje via @geleballon.

Het uitdagende project voor de langere termijn weet hij ook al: het organiseren van een Gele Ballon Challenge om mensen te laten ervaren wat hij nu meemaakt.